Maalta Ferrarin maailmaan

Hirvensalmelta kotoisin oleva Marko Salmikunnas työskentelee Ferrarilla, Italian Maranellossa. Hän kirjoittaa Maaseutukuriirin sivuilla blogia Monaco Grand Prix -viikosta. Kuva: Tiina Judén

 

Teksti: Tiina Judén

Maranello on kaupunki, jossa näkyy Ferrari. Se on kaupunki lähellä Bolognaa, Pohjois-Italiassa. Täällä sijaitsevat Ferrarin tehtaat, joissa työskentelee noin 3000 henkilöä ja hirvensalmelainen Marko Salmikunnas.

Salmikunnas kiertää F1-kisoja ympäri maailmaa Ferrarin punaisissa väreissä. Vielä puoli vuotta sitten hän ei olisi voinut aavistaa tällaista elämänmuutosta edes villeimmissä unelmissaan.

Salmikunnas kirjoittaa blogia Monacon Grand Prix ajoista toukokuussa Maaseutukuriirin sivuilla.

Blogissa hän kuvailee kisaviikkoa ja kokemustaan Formula-maailmassa hieman pintaa syvemmältä. Formula-elämää pääsee siis seuraamaan viikon 21 alusta varsinaiseen kisaviikonloppuun saakka tästä.

Mukaan Ferrarin maailmaan pääsee myös etusivulta -kohdasta blogit. Blogiyhteistyö maaseudun kehittämisestä kertovan viestintähankkeen kanssa on peräisin siitä, mistä kaikki alkoi – Leader-rahoituksesta. Euroopan maaseuturahastolta tulevan Leader-rahan ja Hirvensalmen kunnan tuen avulla Hirvensalmelle rakennettiin HauKarting-halli. Siellä voi ajaa italialaisilla sähkökarting autoilla, joissa on F1-tyylinen ratti. Autot tilattiin johtavalta italialaiselta sähkökarting-autojen valmistajalta OTL:ltä.

 

Kuva: Marko Salmikunnas

 

Akkujen kytkentä karting-sähköautoihin vei Ferrarille

Akut sähköautoihin löytyi ison selvitystyön jälkeen Kiinasta, mutta niiden kytkentä vaatikin jo vähän enemmän, kuin osattiin arvata. Tässä kohtaa kuvaan astui HauKarting-hallin talkootyöläinen nimeltä Marko Salmikunnas, jonka periaate on myös vaatia itseltään vähän enemmän.

-Tekniikka on mielenkiintoista, ja jos jostain olen kiinnostunut, haluan oppia siitä kaiken. Tämä oli sellainen tapaus, Salmikunnas kertoo.

Hän soitteli ja viestitteli yöt kiinalaisten kanssa. Sitten ongelman ratkaisemiseksi tarvittiin jauhoja, pussista nimeltä rohkeus.

-Soitin OTL:n tehtaanjohtajalle, Salmikunnas toteaa.

Tiedustelun kohdistaminen ylhäältä alaspäin synnytti luottamusta ja kemiat olivat oletettavasti kohdallaan, sillä Salmikunnas uskalsi väläyttää ilmaan kysymyksen, olisiko Ferrarilla tarvetta hänen kaltaiselleen osaajalle. Marraskuun lopussa samainen johtaja soitti Salmikunnaalle ja kysyi pääsisikö tämä käymään Italiassa. Hän järjesti asiat niin, että pääsi.

-Marco Polon lentokentällä oli vastassa helikopteri, joka lennätti minut kohti Maranelloa.

-Kun Ferrarin tehtaat alkoivat siintää edessäni aloin pikkuhiljaa aavistaa, että kyseessä voisi olla työhaastattelu.

Henkilöstöpäällikkö kierrätti Salmikunnasta suljetulla tehtaalla ja turvallisuuspäällikkö vei hänet Pista di Fioranon radalle testaamaan urheiluautoja.

-Olihan se huikeaa.

Testiajojen jälkeen Salmikunnas vietiin jälleen tapaamaan Ferrarin henkilöstöpäällikköä.

-Hän alkoi kysellä kaikenlaista ja ymmärsin, että jaahas, tässä taidetaan olla työhaastattelussa.

 

Kuva Kiinan Shanghain kisoista, Marko Salmikunnas.

 

Vääntöä hyvässä hengessä

Hyvien suositusten jälkeen Salmikunnaalle tarjottiin sopimusta, jota piti italialaiseen tyyliin ”neuvotella” useampaan otteeseen.

-Italialaiset pitävät siitä, että asioihin käytetään aikaa ja yksityiskohdista käydään pientä vääntöä hyvässä hengessä. Olin jo oppinut tätä kulttuuria, kun neuvottelin karting-autoista.

Nyt Salmikunnas asuu Mestressä, Venetsian kupeessa, mukavassa kattohuoneistossa, johon kuuluu hotelliaamiainen. Junalla Italian kodista pääsee 45 minuutissa Modenaan ja siitä linja-autolla työpaikalle 15 minuutissa. Päivät ovat pitkiä, mutta kun pääsee kotiin, on mukava pitää yhteyttä kotiin whatsapin näköpuheluilla.

Kotona on vaimo ja ekaluokkalainen tytär. Sopimus Ferrarin kanssa on mahdollistanut vaimon opintovapaan ja tämä järjestely sopii koko perheelle hyvin. Jatkoa ajatellen perhe miettii Italiaan muuttoa.

-Olemme vaimon kanssa jutelleetkin, että minä olen aina ollut sellainen ihminen, että minun on päivittäin saatava olla hetki ihan yksin. Se on sitä luovaa aikaa, jolloin on aikaa omille ajatuksille, kehittämiselle ja keksimiselle, Salmikunnas sanoo.

 

Marko Salmikunnas piipahtaa tämän tästä myös kotikunnassaan Hirvensalmella. Tässä ollaan Mikkelin torilla.

 

Onnettomuuden kautta onneen

Nyt elämä siis hymyilee, mutta aina ei ollut ihan näin. Salmikunnas vietti elämästään noin 10 vuotta neljän seinän sisällä, toipilaana vakavasta onnettomuudesta. Tuon onnettomuuden jälkeen hän virui kolme kuukautta sairaalassa ja hänelle tehtiin 21 leikkausta.

-Jouduin vuonna 2003 härän kanssa törmäyskurssille. Sain siitä potkusta pahat hermovauriot niskaan.

Aluksi Salmikunnas ei saanut edes nostella mitään.

-Kokosin kuitenkin itseni ja ajattelin, että näillä mennään. Aloin kuntouttaa itseäni. Välillä onnistuin, välillä tuli takapakkia.

Hän parani pikkuhiljaa ja oli onnellinen jokaisesta päivästä, jonka sai kipujensa kanssa iltaan. Eläimet oli laitettava pois, sillä maatalon töihin hän ei enää kyennyt. Ahkeran työmoraalin omaavan maanviljelijän oli vaikeaa olla tekemättä mitään.

-Pelastava elementti oli neurosimulaattori, joka minuun on asennettu. Täytyy sanoa, että kyllä ihminen on viisas, sillä pelkillä lääkkeillä elämästäni ei tulisi mitään.

Salmikunnas on jutellut tilanteestaan tuttujen lääkäreiden kanssa ja he pitävät Salmikunnasta harvinaisena tarinana.

-Vahvoilla lääkkeillä mikään ei tunnu miltään ja elämänlaatu ei olisi tällaista, kuin nyt.

Salmikunnaan lempilapsi Ferrarin tallilla on nuori ja lupaava monakolainen Charles LeClerc. Iältään 21-vuotias nuorukainen on vaatimaton ja muistuttaa luonteeltaan paljon suomalaista.

-Hänelle soisin menestystä. Hän on nopea, mutta ei pullistele, eikä paukuttele henkseleitä, Salmikunnas kehuu.

 

Voit seurata Monacon Grand Prix -kisaviikkoa Marko Salmikunnaan blogista 20.5.2019 alkaen tästä.

Yhteistyössä:

Maaseutukuriiri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmien rahoitusmahdollisuuksista ja tuloksista.

Maaseutukuriirin vanhojen sivujen arkisto

Design & kotisivut Haaja