Tiedotuslehti 2014
Tiedotuslehti 2013
Yrittävä maaseutu 2016
Maavara-lehti - Avara maaseutu 2014
Kipinöistä roihuun -leirin yhteenveto (18.-19.11.2014 Kuortane)
Etelä-Savon maaseutuohjelmien viestintähanke loppuraportti 2015
Maaseudun kehittämisohjelman kehittämishankkeet Etelä-Savon maaseudun kehittämisessä -seminaari 27.5.2015 - Materiaalit
Tiedoksi: Etelä-Savon ELY-keskuksen päätös Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman hanke- ja yritystukien valintajaksot vuodelle 2016 (linkki)
Mistä tulee luopua? Eteläsavolaisten viljelijöiden ja viranomaisten esittämät Byrokratian purku – kehittämisehdotukset
Polttoainekin voi olla paikallista
Kuva ja teksti: Tiina Judén
ProAgrian hankevastaava Panu Jouhkimo tankkaa biokaasua Graanin tankkauspisteellä Savonlinnan matkan jälkeen viime perjantaina.
Melko moni suomalainen on alkanut miettiä liikkumisensa
aiheuttamia ympäristöhaittoja. Kehtaanko lentää niin montaa kertaa vuodessa?
Ajanko omalla autolla vai hyppäänkö junaan?
Entä voisinko ajaa omalla autolla edullisemmin ja lähes
kokonaan ilman päästöjä? Voisin. Puhtaasti.
Yske-hankkeen hankevastaava Panu Jouhkimo ajaa
haukivuorelaisella biokaasulla ja Tukholmasta haetulla käytetyllä Volvolla.
-Paitsi, että tämä on edullista, niin polttoaine on
paikallisesti tuotettua. Hiilidioksidipäästöt ovat lähellä nollaa. Tätä ei
erota millään tavallisesta autosta, paitsi että pakokaasu ei tuoksu millekään.
Se on vain hiilidioksidia ja vesihöyryä eikä siinä ole hiukkaspäästöjä
ollenkaan, Jouhkimo kertoo.
Biokaasulla puhtaasti
Kuulostaa siis siltä, että biokaasulla ajetaan puhtaasti.
Kustannuksetkin kilpailevat jopa dieselin kanssa. Kun bensiinin litrahinta on
noin 1,43 euroa ja dieselin 1,20, voi kaasuautolla pudotella kilometrejä 0,83
euron litrahintaan.
Kaasuautoista peritään käyttövoimaveroa, joka on vajaa
puolet dieselin käyttövoimaverosta. Liikennebiokaasusta ei peritä
polttoaineveroa laisinkaan, ainoastaan arvonlisäveroa. Autoon voi tankata
maakaasuakin, mutta kaikilta asemilta myydään myös biokaasua.
Suomessa on 36 kaasuntankkausasemaa, joista Gasumin asemia
24. Loput ovat yksittäisiä itsenäisiä tuottajia. Etelä-Savosta biokaasua voi
tankata Graanin ja Haukivuoren tankkauspisteiltä.
Paikallisia hankkeita
Huomattavaa on kuitenkin se, että Etelä-Savossa on jo kaksi
biokaasun tuotantolaitosta. Nämä ovat Juvan Bioson Oy ja liikennekäyttöön
sopivaa biokaasua tuottava Biohauki Oy. Myös kolmannen hankkeen toteutus on
aloitettu BioSairila Oy:n toimesta.
-Laitosta päästään ajamaan ylös vuoden päästä ja tuotannon
pitäisi alkaa alkuvuonna 2019. Syötteitä päästään syöttämään vuoden päästä
syksyllä.
Juvan Bioson Oy on ollut toiminnassa jo 6 vuotta. Yhtiön
osakkaana on kaikkiaan 30 maataloustoimijaa, joista osa toimittaa laitokselle
lantajakeita, osa muita maatalouden jakeita, kuten salaattijätettä. Nyt sen
biomassan käsittelykapasiteetti on noin 19 500 tonnia vuodessa.
-Osakkaat eli viljelijät voivat tuoda Bioson Oy:n
tuotantolaitokseen eli mädättämöön maksutta syötteitä eli lantaa ja
kasviperäistä viherjätettä ja saavat mädättämössä syntyvän hajuttoman, notkean
ja juoksevan lannoitteen ilmaiseksi pelloilleen, Jouhkimo kertoo.
Luomua liikenteen
käyttöön
Liikenteen käyttöön biokaasua tuottaa Biohauki Oy, jonka
laitoksen omistavat 14 viljelijää ja Etelä-Savon Energia. Biohauki Oy:n tuotantoa
käynnistettiin tänä keväänä. Prosessin käynnistäminen kestää aina muutaman
kuukauden. Syötemäärää lisätään pikkuhiljaa.
-Ylösajo kestää puolisen vuotta ja pikkuhiljaa laitos alkaa
olla täydessä tuotannossa, sanoo Jouhkimo.
Biohauki Oy:n osakkaat ovat pääasiassa maito- ja
lihatilallisia. Idea lähti viljelijöiltä, joilla oli tarve käsitellä lanta
tehokkaasti hyödynnettäväksi.
Ensin suunniteltiin kompostointilaitosta, mutta sitten
heräsi ajatus, että mitäpä jos biokaasulaitos.
Biokaasulaitoksessa jalostunut lanta on erityisen tärkeää
osakkaina toimiville luomutuottajille, mutta myös tavanomaiset viljelijät
hyötyvät lannan parantuneista lannoiteominaisuuksista.
Malleja muualta
Suomesta
Tulevaisuuden ajatuksena olisi saada biokaasua käyttöön myös
raskaan liikenteen polttoaineena. Jouhkimon mukaan muun muassa Scania valmistaa
ja kehittää biokaasutekniikkaa. Melutaso tulisi olemaan näin olennaisesti
alhaisempi. Ensimmäisinä kohderyhminä voisivat olla jätekuljetukset ja
joukkoliikenne.
-Jyväskylä on hyvä esimerkki tästä, että osa
jätekuljetuksista ajetaan jo biokaasulla. Vaasa on taas esimerkki
joukkoliikenteestä. Kaupunki on liisannut biokaasubusseja ja kilpailuttanut
liikennöinnin. Tällaisia malleja pitäisi katsoa lisää ja eteenpäin, Jouhkimo
kiteyttää.
YSKE -hanke: Yhteistyöllä synergiaa ja kannattavaa
energiantuotantoa.
Hankkeen kesto: 1.6.2016 - 31.12.2018
Toiminta-alue: Etelä-Savon maakunta
Toteuttajat: ProAgria Etelä-Savo, ProAgria Keskusten Liitto ja Envitecpolis Oy.
Rahoitus: Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto ja Etelä-Savon
ELY-keskus.