Tiedotuslehti 2014
Tiedotuslehti 2013
Yrittävä maaseutu 2016
Maavara-lehti - Avara maaseutu 2014
Kipinöistä roihuun -leirin yhteenveto (18.-19.11.2014 Kuortane)
Etelä-Savon maaseutuohjelmien viestintähanke loppuraportti 2015
Maaseudun kehittämisohjelman kehittämishankkeet Etelä-Savon maaseudun kehittämisessä -seminaari 27.5.2015 - Materiaalit
Tiedoksi: Etelä-Savon ELY-keskuksen päätös Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman hanke- ja yritystukien valintajaksot vuodelle 2016 (linkki)
Mistä tulee luopua? Eteläsavolaisten viljelijöiden ja viranomaisten esittämät Byrokratian purku – kehittämisehdotukset
Arktiset marjat ja gluteeniton ruokavalio ruokatrendien aallonharjalla
Vasemmalla Raija Korjansalo ja Timo Suhonen SuhosFarmi Oystä kuuntelevat Jukka-Pekka Inkisen ja Eeva-Liisa Liljan vinkkejä kansainvälisistä tuotteista ja pakkauksista.SuhosFarmin gluteenittomasta täysjyväkaurahiutaleesta on jo lähtenyt näyte-eriä maailmalle.
Kuva ja teksti: Tiina Judén
Mikkelin puistoyhdistyksen ylläpitämässä Greenerissä
keskusteltiin tiistaina ruokatrendeistä ja suomalaiselintarvikkeiden
vientinäkymistä maailmalla. Tilaisuus järjestettiin Etelä-Savon ruokaviesti
-hankkeen puolesta.
Ravintolatoimenjohtaja ja puutarhuri Maija Oksa vastaa
Greenerin liiketoiminnasta. Hän työllistää Greenerissä 8 henkilöä. Mitä uutta
maailmalla -markkinainfon ruokavaihtoehtoina oli muun muassa paikallista
mallaspossua perunarieskan päällä sekä herkullisia terveysjuomia -smootheja.
Megatrendit suosivat
suomalaisia marjoja
Kärkiteemoiksi päivän aiheista nousivat ruoka-alan
megatrendit. Finnish Food Innovation -ohjelman, Fennopromo Oy:n
projektikoordinaattori Eeva-Liisa Lilja ja projektinjohtaja Jukka Pekka Inkinen
opastavat työkseen yrityksiä kehittämään uusia menestystuotteita sekä
maailmalle, että kotimaan kauppaan.
Tiistaina he kertoivat myös elintarvikealan megatrendeistä,
jotka ovat tällä hetkellä maailmassa liikalihavuus, lisääntyvä eettisyys ja
väestön ikääntyminen. Lisäksi moni hakee tietonsa hakukoneista ja sosiaalisesta
mediasta. Ihmisiä vaivaa myös huoli ruuan turvallisuudesta ja markkinoiden
polarisoitumisesta.
-Sporttijuomaa voidaankin markkinoida vanhainkoteihin ja
johan alkaa silmä välkkymään eri tavalla, sanoo Jukka-Pekka Inkinen.
Trendit ovat siis puolellamme ja samaan aikaan valtiokin
panostaa vientiin. Manner-Suomen maaseuturahasto tukee tuotekehitystä muun
muassa Finpro-ohjelman kautta.
Ihminen on oman
onnensa seppä
Ihmisten itsediagnostiikka on tulossa vahvasti. Jo nyt yli
puolet suomalaisista räätälöi itse omanlaisensa ruokavalion. Omasta terveydestä
huolehtimisen vuoksi elintarvikkeiden tuoteselosteet koetaan yhä tärkeämmiksi.
-Ihmiset voivat olla valmiita maksamaan siitä, että
kukonpojat saavat elää normaalielämän kanalassa, sanoo Inkinen.
Katuruoka ja maailman ruuat nostavat päätään, samoin kuin
itsetestaus. Kokeillaan itse, miten syömällä voi hyvin. Myös autenttiset
prosessit kiinnostavat. Myyvä hunajapakkaus voi olla sellainen, missä on kenno
mukana. Viinietikkapullo, jonka sisälle on jätetty yrtti, näyttää myös houkuttelevan
hyvältä.
Trendinä ”Encapsulating
moments”
Lisäksi vallalla on trendi, jonka mukaan ruoka tehdään johonkin
tiettyyn hetkeen. Inkinen näytti tästä esimerkkinä Pasta Amoren, jonka
tuotepakkauksessa pasta on sydämenmuotoista ja hinta kuusinkertainen
normaalipastaan nähden.
On havaittu, että lapset pääsevät vaikuttamaan entistä
enemmän ruokavalintoihin. Yhtä lailla ihmiset janoavat uniikkeja
ruokakokemuksia ja makukombinaatioita.
Maailmalta löytyy muun muassa Valkoisella teellä maustettua suklaata,
Kurkuma-lattea tai lapsille kehiteltyä uudenlaista välipalaa, joka on juuston
ja jugurtin välimuoto. Erityisesti pienet lapset ovat ennakkoluulottomia
kohderyhmänä.
Siemenet ja terveysvaikutteiset superfoodit ja
pellavansiemenpatukat sekä vaikkapa kikherneestä tehdyt snacksit, joiden
jalostaja laittaa tuotosta pienen osan kestävän kehityksen tukemiseen Afrikassa,
ovat myös nousevia trendejä.
Eeva-Liisa Liljan mukaan tämän päivän menestystuote on
todella asiakkaan haluama ja se rakentaa lifestyleä. Se on myös saatavilla
siellä, missä ihmiset liikkuvat.
Kuva:SuhosFarmi Oy
Kaura sisältää paljon beetaglukaania, joka auttaa alentamaan veren kolestroliarvoja.
Vientiin vain laatutuotteilla
Todella tärkeitä ominaisuuksia ovat luonnollisesti
säilyvyys, maku, laatu ja sisältö. Liljan mukaan vain high-endiä eli laatutuotteita
kannattaa viedä. Jos haluaa katetta ja menestystä, pulkkituotteet kannattaa
unohtaa.
Puutarharavintolan tilaisuudessa yrittäjät saivat myös
ideoita tuotekehitykseen Foodwestin Eeva-Liisa Häkliltä.
Yrittäjäpariskunta Timo Suhonen ja Raija Korjansalo
SuhosFarmi Oy:stä tulivat tapahtumaan hakemaan mahdollisia ideoita
gluteenittoman kaurahiutaleen kauppaan.
-Tuotteesta on jo lähtenyt näyte-eriä maailmalle. Kesko ja
S-ryhmä myyvät tuotetta kotimaassa, sanoo Raija Korjansalo.
SuhosFarmin gluteeniton täysjyväkaurahiutale on pakattu
maalaisromanttiseen pakkaukseen. Timo Suhonen viljelee itse kauran Maavedellä,
Varkauden ja Pieksämäen välillä.
-Oltiin mukana vientihankkeessa Elintarvikkeet ja
logistiikka vuonna 2015 ja siitä vähän innostuttiin. Saksalaiset kyselevät jo
kovasti tuotteen perään, sanoo Suhonen.
Miksipä ei kyselisi, sillä gluteeniton ruokavalio koskettaa
jo viittä prosenttia kuluttajista ja sen osuuden on ennustettu kasvavan jopa
kuudella prosentilla seuraavan vuoden aikana. Myös arktiset marjat ja mehut
sekä tiivisteet ovat herättäneet kiinnostusta kansainvälisillä ruokamessuilla.
Kuva: SuhosFarmi Oy
Paikalliset gluteenittomat täysjyväkaurahiutaleet tulevat Maavedeltä. Vientimahdollisuuksia on haisteltu lähettämällä koe-eriä maailmalle. Erityisesti saksalaiset maahantuojat ovat innostuneita tuotteesta.