Hyvää Suomesta täydellä sydämellä

Ruusunterälehtihillo on hyvää juuston kanssa. FP-Kotaja Oy Finnish Plant tuottaa sitä kurttulehtiruusun kukista. Yritys on mukana Pure Heart Finland yritysryhmähankkeessa. Kuva: Liisa Valonen

 

Teksti: Tiina Judén

Pure Heart Finland on uusi yritysryhmähanke, joka yhdistää eteläsavolaiset SunSpeltin spelttimurot ja -lakritsat sekä Vavesaaren tilan marmeladimakeiset, hillot ja myslit.

Näiden lisäksi se yhdistää yli maakuntarajojen myös Varsinais-Suomesta tulevan Jymy-jäätelön ja Satakunnasta löytyvän Finnish Plantin, joka tuottaa hienostunutta ruusunterälehtihilloa.

Hanketta hallinnoi Mikkelin kehitysyhtiö Miksei ja Päivi Karhunen.

-Tämä on ihana hanke ja yritykset ovat loistavia! Uskon yritysten saavuttavan tavoitteensa hankkeessa ja ehkä ylittävänkin ne, Karhunen iloitsee.

Yrityksiä yhdistävät luomu, elintarvikkeet ja Saksan vientimarkkinat.

– Noiden asioiden lisäksi näillä yrityksillä on tapa ajatella maanläheisesti, mutta kokonaan uudella tavalla.  Heillä on jokaisella kirkas tuoteidea, jossa otetaan vahvasti huomioon ympäristö ja kestävä kehitys, Karhunen kehuu.

Vavesaaren tilan Taina Laitinen on mukana yritysryhmähakkeessa marmeladimakeisillaan, hilloillaan ja mysleillään. Kuva: Tiina Judén.

 

Luovia pitkänlinjan yrittäjiä

Hankkeessa onkin mukana luovia pitkänlinjan yrittäjiä. Eteläsavolaisille tutuiksi ovat tulleet Vavesaaren tilan Taina Laitinen tämän vuoden  Snacking d’Or -kilpailussa Ranskassa menestyneen voittoisan  luomuraperperimehun ja vuoden 2014 luomutuotteeksi valitun tyrnimyslin kautta. SunSpeltin Spelttimurot taas valittiin juuri viime viikolla vuoden 2018 luomutuotteeksi.

Jokainen meistä on varmaan maistanut myös Jymy-jäätelöä, joka on luomua. Jäätelöä tehdään myös vegaanina. Erityisen jymyjutun -suorastaan jytkyn – tästä jäätelöstä tekee se, että jokainen jäätelöön maitoa tuottava lehmä tunnetaan nimeltä.

Upea ja rohkea on myös Vampulasta, Huittisista kotoisin olevien Matti ja Tuuli Kotajan idea ruusunterälehtihillon tuotannosta ja viennistä maailmalle. Luova yrittäjäpariskunta viljelee maatilallaan kurttulehtiruusun kukkia. Ruusun kukan terälehti sisältää suuria määriä terveellisiä flavonoideihin lukeutuvia antosyaaneja. Suomen pohjoinen ilmasto ja valoisat kesäyöt antavat Finnish Plantin ruusunterälehtihillolle hienostuneen aromin.

 

Rakettialku

Hankkeen yhteisenä tavoitteena on nostaa yritysten kansainvälistä valmiutta ja kohentaa liiketoimintaosaamista mahdollisimman monipuolisesti. Karhusen mukaan tuotteita muotoillaan myös kohdemaan markkinoiden mukaan.

Tähän kuuluu segmentointia, kuluttajatutkimusta, markkinaselvitystä ja tarvittaessa koe-erien tuottamista. Pakkausten tulee usein olla erilaisia kohdemaasta riippuen. Saksassa on 80 miljoonaa kuluttajaa, joten kohderyhmän kartoittamisessa on työtä. Vientikauppaan liittyy paljon asioita, joiden hallintaan tarvitaan koulutusta.

-Vavesaaren mustikkamysli on useiden saksalaisten mielestä maailman parasta, joten jollain lailla saksalaisten asenne on jo myönteinen Suomea kohtaan, Karhunen sanoo.

Neljän Pure Heart Finland -yrityksen yrittäjät olivat jo syyskuussa yhdessä Karhusen ja vientikoutsi Mari Lappi-Kaipion kanssa Hannoverin intensiivisessä yhden päivän messutapahtumassa kartoittamassa palautetta tuotteistaan. Samalla yritykset hankkivat kokemusta tukkujen ja luomuketjujen vaatimuksista ja ostokäytännöistä. Jo ensimmäinen messupäivä ja yrittäjien intensiivinen työ johti koe-erien lähtöön Suomesta kohti Saksaa.

Tuuli ja Matti Kotajan kurttulehtiruusuviljelmät ovat upea näky Vampulassa, Satakunnassa. Kuva: Janni Heikkilä

 

Hilloa ruusunterälehdistä

FP-Kotaja Oy Finnish Plant on yritys, jota pyörittää positiivinen maanviljelijäpariskunta Tuuli ja Matti Kotaja. He ovat maanviljelijöitä, jotka halusivat Eu:n myötä erikoistua saadakseen aikaan tuottavaa maataloutta.

-Meillä on pienet pinta-alat, joten emme voi harrastaa tehoviljelyä. Mieheni Matti on myös romantikko ja hän keksi, että ruusu voisi olla hyvä viljelykasvi, Tuuli Kotaja kertoo.

Ensin Kotajat ajattelivat tuottaa ruusuistaan ruusuöljyä ja aloittivat uutteen tuottamisen koeplantaasin ruusuista. He kokeilivat eri lajikkeita ja siirtyivät luomuun. Pariskunta etsi ruusulajikkeita, jotka kestäisivät tuholaisia ja kasvitauteja sekä Suomen haastavia sääolosuhteita.

-Huomasimme, että Suomessa kasvavista ruusulajikkeista ei öljyä hevin heru, joten keksimme alkaa kehitellä hilloa. Se tuntui olevan prosessiltaan yksinkertaisin vaihtoehto.

Kotajat huomasivat, että hillossa ruusun kukan saa käytettyä kokonaan hyödyksi.

-Testailimme ja kehittelimme tuotettamme ja nyt olemme saaneet paljon kiitosta hillon aidosta mausta.

Suomessa ruusunterälehtihillo on harvinaista herkkua, mutta ulkomailla tuote on tutumpi. Hyvin erilaisista lajikkeista tehtynä hillot ovat muualla Euroopassa myös hyvin eri makuisia.

-Etelän ruusut ovat enemmän parfyymiruusuja ja meillä ruokaruusuja. Meillä on vielä työtä tehtävänämme, jotta saamme kuluttajat Euroopassa ymmärtämään, miltä ruusun pitäisi maistua.

Euroopassa ruusupitoisuus on yleensä vähäisempi, hillot ovat eri värisiä ja eri makuisia. Niissä on usein myös erittäin paljon sokeria.

Kuva: FP Kotaja Oy Finnish Plant

 

Brändin rakentaminen on aikaa vaativaa työtä

Kotajien tavoitteena on rakentaa aitoa brändiä hitaasti, mutta varmasti. Yrittäjäpariskunta tekee työtä paljolti käsin ja kaksistaan.

-Ruusunterälehtihillo on ainoa tuote, mitä myymme tällä hetkellä. Pakastekuivatut ruusunlehdet ovat toinen, mitä olemme nyt alkaneet tuottaa myyntiin.

Yritysryhmähakkeelta yrittäjät odottavat paljon. Tähän mennessä muiden yritysryhmähankkeen yrittäjien tuki on ollut tärkeää ja voimaannuttavaa.

-Vientikoutsillamme Mari Lappi-Kaipiolla tuntuu olevan innostusta ja ammattitaitoa lähteä viemään tuotteita maailmalle.

-Oli myös tärkeää saada saksalaisia toimittajia käymään Suomessa loppukesästä ja kirjoittamaan artikkeleita tuotteistamme saksalaisiin lehtiin ja blogeihin, Kotaja lisää.

Etelä-Savossa ruusunterälehtihilloa voi ostaa ainakin Kenkäverosta. Stockmannit, pienet kauppahallit ja K-ryhmän tukkukaupat myyvät myös tuotetta. Tuotetta on viety Ranskaan ja Saksaan jo muutaman vuoden ajan sekä pieniä määriä myös Italiaan ja Iso-Britanniaan.

Finnish Plant pääsee osallistumaan myös Grüne Woche -messuille Saksan Berliiniin ensi vuoden tammikuussa. Siellä on mukana 13 suomalaisyritystä Itä-Suomesta.

 

Suomi on pääkumppanimaa 18.–27.1.2019 Berliinissä pidettävillä Grϋne Woche -messuilla. MTK:n allekirjoittama sopimus pääyhteistyökumppanuudesta mahdollistaa sen, että suomalainen puhdas arktinen ruoka, kestävä suomalainen metsätalous, vihreän talouden puutuotteet ja Suomi rentouttavana elämys- ja luontomatkailumaana saavat erityistä näkyvyyttä vuoden 2019 messuilla. 

Pure Heart Finland -yritysryhmähenke on saanut rahoitusta ELY-keskusten kautta Euroopan maaseuturahastosta. 

Yhteistyössä:

Maaseutukuriiri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmien rahoitusmahdollisuuksista ja tuloksista.

Maaseutukuriirin vanhojen sivujen arkisto

Design & kotisivut Haaja