Ilma- ja pakastekuivattua marjaa maailmalle
Kuva ja teksti: Tiina Judén
Vientikaupan aloittaminen Suomessa on pitkäjänteistä työtä. Vientialan yrittäjän on oltava valmis olemaan ensin pakkaaja, autonkuljettaja, markkinointi-ihminen sekä sopimustekniikan ammattilainen. Hyvistä verkostoista ja ystävistä on apua.
Uusi startup-yritys Arctic Natural Products sai alkunsa Savonlinnan torilla.
-Istuimme ystäväni kanssa kesällä Savonlinnan torilla kahvilla. Olemme kumpikin sieni- ja marjahörhöjä ja meille terveellinen ja hyvä ruoka on sydämenasia. Omaan pitkän kokemuksen finanssialalta, mutta jotenkin tuntui, että se ala on jo pitkälti nähty. Tuli myös kaipuu Helsingistä takaisin kotiseudulle. Siitä se idea lähti lentoon, kertoo yhtiön hallituksen puheenjohtaja Heidi Gustafsson.
Startup-yrityksessä on neljä osakasta, joista kukin on oman alansa ammattilaisia. Mukana on talousihminen, hr-ammattilainen, yrittäjä ja mainostuotantoyhtiö.
Yritys kuivattaa puolukoita, mustikoita, suppilovahveroita ja mustia torvisieniä Savonlinnassa. Lisäksi se pakastekuivattaa marjoja Espoolaisessa yrityksessä ulkoistetusti.
Antioksidantteja
Myös yrtit ovat osa tuotevalikoimaa ja etenkin kuusenkerkkä kiinnostaa Aasian markkinoilla. Tuotteet pakataan kosteustiiviisiin suljettaviin muovipakkauksiin tai pahvipakkauksiin, joiden sisällä on muovipakkaus. Osa tuotteista jauhetaan. Tästä esimerkkinä uudehkona superfoodina tunnettu pakurijauhe.
Aasialaisille asiakkaille on tärkeää, että marjat ovat villistä luonnosta. Sitä pitää todistella heille.
-Luonnon mustikassa on neljä kertaa enemmän antioksidantteja, kuin pensasmustikoissa. Sininen väri todistaa sen. Luonnonmustikka on jauhettuna lähes mustaa, kun taas pensasmustikka punervaa, Gustafsson kertoo.
Poimijat ovat yrittäjien mukaan 98 prosenttisesti ulkomaalaisia.
-Ukrainalaiset ovat valtavan ahkeria poimijoita. Sitten on muutamia suomalaisia ihania mummoja ja pappoja. Ostamme puhdistettua kuivaa marjaa. Vetinen ei kelpaa.
Finpro auttaa maailmalle
Gustafsson on ollut mukana Finpron matkalla Etelä-Koreassa Soulissa, jossa oli järjestettyjä ostajatapaamisia maistiaisineen. Parhaillaan on meneillään Japanin verkkoportaaliin käynnistysprojekti. Kiinan markkinatkin kiinnostavat, mutta ovat haasteellisemmat. Mahdollisuuksia tutkitaan myös Euroopan alueelle, erityisesti Berliiniin. Singapore ja Vietnam kiinnostavat myös.
-Olen lähdössä perjantaina Dubaihin. Se on kohdemaa, jonka pakkaukset taas voisivat olla täysin erilaisia, kuin muissa maissa. Siellä arvostetaan luksusta, Gustafsson sanoo.
Vientikaupassa kulttuurin tuntemus ja ymmärtäminen ovat tärkeitä. Gustafsson on iloinen saamastaan maaseudun investointituesta, joka käytettiin lähinnä kuivureihin, pakkauskoneisiin ja verkkokaupan perustamiseen.
-Mutta eri tuki-instanssit eivät keskustele keskenään kovin hyvin. Tiedonkulku ja faktojen soveltaminen yrittäjän näkökulmasta pitäisi olla parempaa niiden välillä. Esimerkiksi meillä Tekesin innovaatiosetelin saaminen esti Finnveran takauksen, Gustafsson mainitsee.