Nuoret ideoivat baariauton ja webnuorisotilan korvaamaan vähäistä julkista liikennettä
Teksti ja kuvat: Tiina Judén
Amaze Me Leader -Change Makers -hankkeen isona huomiona nousi esiin ymmärrys siitä, että nuoret voivat itse vaikuttaa siihen, mitä heidän asuinympäristössään tapahtuu ja millainen ympäristö se on elää.
Maaseudun ja kylien ilmapiiriin vaikuttavat voimakkaasti ihmiset itse ja se, miten paikkakunnasta puhutaan.
Nuoret toivovat yhteistyötä yli sukupolvien. He haluaisivat näyttää alueidensa historian ja kulttuurin interaktiivisemmin ja tekemisen kautta.
Kyyhkylän kartanossa, Mikkelissä viime viikonloppuna järjestetyn nuorten ajatusten hautomon pohjana oli Skotlannissa elokuussa pidetty kansainvälinen seikkailuleiri, josta nuorille jäi päällimmäisenä mieleen maaseudun samankaltaiset haasteet ja ratkaisut, niin Skotlannissa kuin Suomessakin.
Nuorten mielestä pitäisi löytää alueiden vahvuudet, kuten esimerkiksi Skotlannissa on löydetty linnat. Esimerkkeinä Saimaan alueen maakuntien vahvuuksista nuoret mainitsivat kirkkaan tähtitaivaan, puhtaat vesistöt, hiljaisuuden, tilan paljouden ja rauhan. Matkailijaa he houkuttelisivat seudun omaleimaisuudella ja helpolla pääsyllä villiin luontoon.
Kuuntele tästä myös YLE Mikkelin tekemä nuorten radiohaastattelu.
Haastattelussa ovat Katja Kervinen (videon pääkuvassa alla) Rajupusu Leader ry:n alueelta Juvalta sekä Leevi Lautala Pohjois-Kymen Kasvun alueelta Kuusankoskelta. Haastattelussa nuoret puhuivat muun muassa siitä, miten maaseutuasumisesta saataisiin trendi.
Tämä video on nuorten ideoima leikkimielinen maaseudun haasteista kertova herätysvideo maaseudun vaikuttajille ja päättäjille. Nuoret suunnittelivat sen kahdessa tunnissa ajatusten hautomossa 22.syyskuuta 2018.
Hankeideoita nuorilta
Nuorten huolenaiheena olivat myös koko perheen elämää vaikeuttavat pitkät välimatkat maaseudulla. Huono tai olematon julkinen liikenne koko Euroopan maaseudulla herätti ideoita, kuten nostalginen baariauto, verkossa oleva nuorisotila ja kylien kimppa-autot.
Nuoret lähettävät nyt #amazemeleader2018 -postikortteja, jotka herättelevät maaseudun kehittäjiä ja päättäjiä sekä urheiluseurojen ja yhdistysten vaikuttajia kuuntelemaan nuorten ajatuksia päätöksenteossa.
Myös vahvempaa kasvatusta politiikkaan toivottiin, sekä päättäjiä kouluihin – istumaan säkkituoleihin. Kunnan päätöksiä toivottiin esiin nuoria kiinnostavin tavoin, esimerkiksi ”twittermäisesti”.
Heidän mielestään konkreettiset tutustumiset menestyviin yrityksiin antavat potkua yrittäjyysajatteluun. Mentorointi, kevytyrittäjyys ja pop-up-yrittäjyys nähtiin vaihtoehtoina matalaan kynnykseen yrittäjäksi. Nämä kannustaisivat työllistämään itse itsensä maaseudulla. Yhtenä hankeideana he näkivät Kalevalan tuotteistamisen, samoin kuin yksinkertaisten olemassa olevien asioiden, kuten marjastuksen, kalastuksen ja retkien tuotteistamisen.
Uusi mökkeilysukupolvi
Nuorten mielestä milleniaalit ovat myös uusi mökkeilysukupolvi, joka voisi hypätä yli perinteisen perimäjärjestyksen, mikäli mökit jäävät käyttämättä. Esiin nousi myös ajatus ”kevytmökkeilystä”, jossa mökit laitettaisiin vuokralle luksuspalveluin osaksi aikaa vuodesta. Luksuspalveluita voisivat olla aamiaiskori, valmis takkatuli, siivous, tai muuta sellaista.
Nuorten ideapankki oli rajaton ja sen työstämistä pyritään jatkamaan paikallisesti Leader-ryhmissä sekä Amaze Me Leader -hankkeen seikkailuseminaarissa ensi vuonna.