Tee se Suomessa
Teksti ja kuvat: Tiina Judén
Kesäkuun alussa alkaa valtakunnallinen Tee se Suomessa – äkkilähtöjä maaseudulle briiffaava kampanja.
Kampanja on Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelman viestintää, joten siinä halutaan esitellä nimenomaan maaseutuohjelmasta tuettuja kohteita. Mukana on 150 Euroopan maaseuturahaston tukea saanutta matkailukohdetta ympäri Suomea. Kohteet esitellään kesäkuun alussa aukeavalla sivustolla ja kartalla www.teesesuomessa.fi. Jokaisella maakunnalla on siinä oma visuaalinen maskottinsa. Etelä-Savon maskotti on norppa.
Kampanjan idea lähtee ilmastonmuutoksen torjumisesta ja siitä, että lomalaiset pääsisivät nopeammin perille rentoutumaan, vähemmillä kilometreillä ja huikeammilla kokemuksilla!
Kampanja tukee kestävää matkailua ja antaa ajateltavaa. Jos esimerkiksi yhden Phuketin lennon päästöillä perhe autoilee kymmenen vuotta, on kyseessä aikamoinen ero lentämisen ja autoilun, puhumattakaan junamatkan välisistä eroista hiilijalanjäljessä. Lisäksi kotimaanmatkailu työllistää yli 140 000 suomalaista. Kotimaan matkailu tuo työtä ja oheistoimintoja maaseudulle.
Maailmallakin kaivataan juuri nyt sitä, mitä Suomi voi tarjota meille kaikille: luonnon rauhaa, turvaa, ruuhkattomuutta, puhtautta ja aitoutta. Miksi siis lähteä merta edemmäs kalaan?
Videoita Suomen hienoimmista kohteista
Kampanja keskittyy Suomeen, mutta myös someen, jossa jokainen voi tägätä lomakuviaan #TeeSeSuomessa ja osallistua Instagram-kuvakisaan. Pääpalkintona on upea kotimaan matkailupaketti.
Kampanjaa varten kuvataan kolme kotimaan matkailusta kertovaa lyhytvideota. Ensimmäistä kuvattiin eilen Hotel & Spa Resort Järvisydämessä, Rantasalmella. Kuvattavina malleina olivat Valmennus mielessä – yrittäjä ja vuorovaikutusvalmentaja Sanna Koskela ja hänen miehensä Niko Tykkälä Kouvolasta.
Etelä-Savossa kuvattavissa kohtauksissa haluttiin korostaa sitä, että Suomessakin voi viettää luksuslomaa. Järvisydämellisissä tunnelmissa kuvattiin siis turvehoitoa, kylpyläelämää, kuhan liekitystä ja maisemasviitissä kippistelyä.
Suomesta löytyy myös kilometreittäin hiekkarantoja, joista Puumalasta löytyy upeita malliesimerkkejä. Siellä kun on noin 3 000 kilometriä rantaviivaa. Pohjois-Savosta kuvataan aktiivilomia ja lapsiperheiden suosimia kohteita.
On tärkeää muistaa myös, että Euroopan maaseuturahastosta on tullut 50 miljoonan euron rahoitus matkailun tukemiseen vuosina 2014–2018.
Etelä-Savosta Tee se Suomessa -kampanjassa mukana olevia kohteita ovat TeaHouse of Wehmais, Rapion Tuote: Myllyn Kahvila & Puoti, Hotel & Spa Resort Järvisydän, Tertin kartano, Hotelli Punkaharju, Sahanlahti Resort, Olo Center Enonkoski, Blue Lake Cruises Oy, HauKarting, Vedenjakajan reitistö, Rock and Lake, Ollinmäen viinitila ja Putkisalon Kartano.
Kohderyhmänä ilmastotietoiset
Kampanjan kohderyhmänä ovat ilmastotietoiset matkailijat, erityisesti lapsiperheet. Kampanja lähtee käyntiin 1. kesäkuuta ja päättyy heinäkuun lopussa. Kampanjan on ideoinut maaseutuohjelman viestintäverkosto, johon kuuluu viestinnän ammattilaisia eri puolilta Suomea. Mukana suunnittelussa on ollut myös Maaseutukuriirin tiedottaja. Kampanjan taustalla ovat maaseutuverkostopalvelut, Ruokavirasto ja maa- ja metsätalousministeriö.
Kampanjaan voi osallistua sosiaalisessa mediassa tunnisteella #TeeSeSuomessa. Suosittelemme myös maaseutuohjelman tunnisteen #MaaseutuFi-käyttöä. Etelä-Savon kuviin voi tägätä myös #maaseutukuriiri.