Netiketti tutuksi yrittäjien digivalmennusilloissa

Yrittäjät kuuntelevat kiinnostuneena Olavi Niemisen vinkkejä sosiaalisen median hyödyntämisestä yritystoiminnassa. Oikealta yrittäjät Arto Tasapuro, Pia Komppa, Maike Järv ja Tuula Sorjonen.

 

Teksti ja kuvat: Tiina Judén

Yrittäjien digivalmennusillat käynnistyivät eilen Mikkelissä. Roihu-hankkeen järjestämään sosiaalisen median koulutukseen osallistui 15 yrittäjää, jotka haluavat panostaa suunnitelmalliseen mediankäyttöön.

Mukana maksuttomassa digiopissa oli yrityksiä siivouspalveluista pitopalveluihin, matkailuyrityksiin ja liikelahjayrityksiin. Mukana oli myös luontaishoitoihin ja myymälämainontaan erikoistuneita yrittäjiä.

Kouluttajana toimi tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta-asiantuntija Olavi Nieminen Xamkin Pienyrityskeskukselta. Niemisen mukaan jokainen yritys tarvitsee sosiaalisen median strategian, toimintasuunnitelman ja ohjeistukset.

-On tärkeää miettiä, millaista sisältöä tuotetaan, ketkä viestivät, kuinka usein ja milloin, Nieminen muistuttaa.

Useimmat yritykset käyttävät sosiaalista mediaa imagon kehittämiseen, asiakkaiden osallistamiseen, mielipiteen arviointiin ja vastaanottoon, yhteistyöhön ja verkostoitumiseen sekä rekrytointiin. Useiden medioiden käyttö nostaa yrityksen ja tuotteen näkyvyyttä. Myös asiakaskuvaa voi rakentaa sosiaalisen median kanavavalinnoilla.

On hyvä muistaa, että jos et rakenna yrityksellesi ja tuotteellesi brändiä, niin muut rakentavat sen puolestasi. Googlettamalla voit testata, miten hyvin yrityksesi ja tuotteesi nousevat esiin hakukoneissa.

Soneran Taloustutkimus Oy:llä teettämästä yrittäjäkyselystä, joka julkaistiin vuoden 2017 alussa, selviää että yrittäjistä 86 prosenttia käyttää sosiaalista mediaa markkinointiin, 75 prosenttia yrityskuvan rakentamiseen, 55 prosenttia uusien asiakasryhmien tavoittamiseen, 44 prosenttia myyntiin, 43 prosenttia asiakaspalveluun ja 27 prosenttia inspiraation ja uusien ideoiden saamiseen. Suomen suosituin some on yhä Facebook, jota käyttää arviolta 1,7 miljoonaa suomalaista.

Riia Janhusen yritys Luontaishoitola Keijunpeili on hänelle elämäntapa. Sosiaalisen median käyttö on luonnollinen osa yrittämistä.

 

Säännöllistä ja järjestelmällistä somen käyttöä

Riia Janhunen on Luontaishoitola Keijunpeilin yrittäjä. Hän on luontaishoitaja, shiatsuterapeutti, aromaterapeutti, lähihoitaja ja sosionomi. Erilaisten luontaishoitojen lisäksi hän järjestää Goal Mapping -koulutuksia ja luentoja terveenä pysymisen taidosta.

-Haluan herätellä ihmisiä miettimään omaa hyvinvointiaan ja tapaansa ajatella. Tähän koulutukseen tulin oppiakseni hahmottamaan paremmin Facebookin ajatusta. Haluaisin, että sen käytöstä yritykseni hyväksi tulisi säännöllistä ja järjestelmällistä, Janhunen kertoo.

Hän haluaisi oppia tekemään myös videoita ja käsittelemään kuvia paremmin, sillä hänelle yrittäminen on elämäntapa.

InStore Median yrittäjä Arto Tasapuro tuli koulutukseen hakemaan vahvistusta digitaitoihin. Omien sanojensa mukaan hän tuli mukaan myös kyseenalaistaakseen ajatuksen, että kaikki mahdolliset kanavat pitäisi kytkeä käyttöön. Tasapuron yritys tekee b-to-b-markkinointia ja kokee tarvitsevansa eväitä muun muassa jälkimarkkinointiin.

-Toivon, että osaan tämän koulutusohjelman jälkeen miettiä, mitä hyötyä mistäkin sosiaalisesta mediasta on yritykselleni.

Tasapuro on käyttänyt YouTubea yritysesittelyihin ja pohtii, olisiko Linkedin myös hyvä kanava tähän tarkoitukseen.

Linkediniä käyttää jo yli miljoona suomalaista ja se on alusta, jossa jaetaan asiantuntija-artikkeleita. Sitä käytetään enimmäkseen työnhakuun ja yritysten osalta rekrytointiin. Sen osuus yrityskuvan vahvistamisessa kasvaa koko ajan.

Roihu-hankkeen Yrittäjien digitaidot valmennusohjelma jatkuu seuraavaksi Kuvat ja some -osiolla, Sosiaalisen median workshopilla ja Pilvipalvelut yrittäjän apuna -osiolla. Vastaavanlainen koulutuskokonaisuus järjestetään myös Pieksämäellä ja Savonlinnassa.

 

Lisätietoja yrittäjien digivalmiuskoulutuksista voi kysyä Roihu-hankkeen projektipäälliköltä, Johanna Koposelta p. 040 4875 111, johanna.koponen@xamk.fi.

 

 

Yhteistyössä:

Maaseutukuriiri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmien rahoitusmahdollisuuksista ja tuloksista.

Maaseutukuriirin vanhojen sivujen arkisto

Design & kotisivut Haaja