Saksalainen arvostaa kestävää matkailua

Vasemmalta avainasiakaspäällikkö Suvi Ahola, geologi Kaisa-Maria Remes, Saimaa Geopark ry:n toiminnanjohtaja Heli Rautanen ja toimitusjohtaja Jan Badur.

 

Teksti ja kuvat: Tiina Judén

Tuhansien järvien maa on edelleen hyvä brändi, kun Järvi-Suomea markkinoidaan saksalaisille.

Suomi on myös tuhansien mökkien maa, sillä pelkästään Etelä-Savossa on 70 000 kesämökkiä. Lisätäänpä tähän vielä vaikuttavuusviestinnän kautta todellinen mielikuva Vihreän kullan kansasta, jolla jokaisella on vähintään 15 000 puuta per asukas, niin johan saadaan saksalainenkin hämilleen.

Saksalaisten lomista vain 0,5 prosenttia suuntautuu Suomeen, mutta kiinnostus Suomea kohtaa on jälleen noussut ja Suomi on nyt neljännellä sijalla. Suomelle Saksa on kuitenkin toiseksi suurin kansainvälinen kohderyhmä venäläisten jälkeen. Keskiverto saksalainen käyttää matkailuun noin 1170 euroa vuodessa ja harrastaa entistä enemmän pidennettyjä viikonloppuja, kuten muutkin eurooppalaiset.

Kenkäverossa pidetyssä Saimaa Geopark Finlandin isännöimässä tilaisuudessa matkailuyrittäjille suunnatussa seminaarissa aiheena oli kansainväliset matkailijat saksankielisestä Keski-Euroopasta. Seminaarin pääpuhujana oli saksalais-suomalainen toimitusjohtaja Jan Badur Nordic Marketingistä.

-Geopark on edelleen saksalaisten matkailijoiden parissa tuntematon käsite, vaikka Saksassakin sellaisia on. Sen sijaan vaikkapa kanoottiretki Geopark-kohteeseen voisi olla houkutin tulla tänne, sanoo Jan Badur.

Hänen mielestään kuntien rajoilla ja paikkakunnilla ei ole merkitystä, mutta saksalainen nauttii siitä, että on tilaa. Pelkästään hiljaisuus on elämys. He haluavat lomailla täällä suomalaisten tavoin.

-Oma rauha, oma ranta ja saunan lämmitys ovat saksalaiselle elämys. Soutuvene on jo luksusta, Badur kertoo.

 

Elämys edellä

Hän korostaa muiden matkailuihmisten tavoin, että markkinoinnissa kannattaa porskuttaa elämys edellä. Luonto, patikointi, pyöräily ja hiihto kiinnostavat nyt. Yhtälailla kiinnostavia vaihtoehtoja ovat junamatkat, risteilyt, melonta tai huskysafarit.

Saksalainen matkailija on harkitseva, hyvin valmistautunut, kiinnostunut ja laatutietoinen. Hän on myös tarkka, siisti, helppo ja arvostava. Badurin mukaan Suomeen tuleva reissumies tai -nainen on usein hyvin koulutettu, varakas ja kokenut matkailija. Tyypillisesti hän on tarkka rahankäytössä, mutta valmis maksamaan laadusta.

Saksalainen on tottunut palvelukulttuuriin, joten itsepalvelukulttuuri ei ole hänen juttunsa. Tämä tarkoittaa, että hän odottaa aktiivisuutta myös matkailupakettien myynnissä. Suurille matkailualan messuille, kuten ITB Berlin, osallistuessa on matkailuyrittäjän syytä sopia tapaamisia matkanjärjestäjien kanssa etukäteen.  

Saksa poikkeaa muista Euroopan maista matkojen myynnissä. He arvostavat edelleen matkanjärjestäjiä jopa kasvavassa määrin ja tutustuvat vaihtoehtoihin esitteistä sekä asiakaspalvelijan kanssa matkatoimistoissa.

42 prosenttia matkailijoista ostaa matkansa kuitenkin itsenäisesti online, 40 prosenttia palveltuna matkatoimistoissa, 16 prosenttia puhelimitse ja 2 prosenttia jopa telefaksilla.

 

Saksalaisia kiinnostaa vaellukset Salpalinjalle sekä sotahistoria

Jo nyt saksalaisille tarjotaan valmiita paketteja Saimaan alueelle. Esimerkiksi Anttolan Hovi mahdollistaa Vaellusviikon Saimaalla. Toivottuja ovat itävaltalaisen matkanjärjestäjän Daniel Langin mukaan myös vaellukset Salpalinjalle ja tutustuminen toisen maailmansodan aikaisten juoksu- ja vallihautojen historiaan.

Nyt risteilläänkin Geopark-kohteiden alueelle. Geologi Kaisa-Maria Remes Saimaa Geopark -hankkeesta pitää kiinnostavimpina geopark-kohteina juuri Lappeenrannan linnoituksia sekä Suvorovin kanavia, jotka ovat sijaitsevat Puumalassa, Ruokolahdella ja Sulkavalla. Ne ovat vuosina 1791–1798 rakennettuja avokanavia. Nämä Suomen vanhimmat kanavat kantavat rakennustöiden taustalla toimineen venäläisen kenraalin Aleksandr Suvorovin nimeä.

-Omia suosikkejani Geopark-kohteista ovat Imatrankoski, Satamosaari ja Ilkonsaaret. Myös Salpausselän Sarviniemi ja Kyläniemi ovat upeita. Puumalassa taas Rokansaari ja Norppapolku ovat suosikkejani, Mikkelissä kauniita ovat Neitvuori ja koko Luonterin järvialue, sanoo Remes.

Matkailuyrittäjien täyttämässä Kenkäverossa ideoitiin päivän aikana motiiveja, joilla saksalaiset saataisiin Saimaalle sankoin joukoin. Houkuttimia olivat ainakin Saimaan norppa, Saimaan labyrinttimaisuus, Venäjä-yhteydet, paikallisuus, pimeys, puhtaus ja hiljaisuus.

Visit Finland on juuri lanseerannut Suomi-matkailulle uuden sertifikaatin vastuullisen matkailun puolesta. Sustainable Finland on merkki, joka perustuu kestävän kehityksen matkailuun: Sen kärjessä on teksti Suomen luonnon kunnioittamisesta:

Respect, treasure, enjoy, love. Use these words as your mantra when you are in Finland and you will enrich your visit and help to preserve this beautiful country. 

Yhteistyössä:

Maaseutukuriiri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmien rahoitusmahdollisuuksista ja tuloksista.

Maaseutukuriirin vanhojen sivujen arkisto

Design & kotisivut Haaja