Onko Villen pyöriä?
Tee se Suomessa-kampanja tavoitti hyvin suomalaiset.
Teksti ja kuvat: Tiina Judén
Sahanlahti Resortin yrittäjä Janne Kuivalainen on tyytyväinen menneeseen kesään sekä karavaanareiden ja pyöräilijöiden lisääntyneeseen määrään Puumalan alueella. Saaristoreitin kevyenliikenteen lauttaliikennekin ylitti 2000 kävijän rajan elokuussa.
-Meiltä on varattu paljon aittamajoitusta, ja sähköpyöriä vuokratessa jotkut ovat kysyneet, että onko nämä niitä Villen pyöriä, Kuivalainen nauraa.
Kysymyksellä matkailijat ovat viitanneet Puumalasta ja maaseutumatkailusta kertovaan videoon ”Villen Vihreän kullan tie”, joka kuvattiin viime kesänä ja jota tähditti Ville Haapasalo.
Jallun tuvasta lisää aittamajoitusta
Kesän myynti Sahanlahdessa on kasvanut kesäkuussa hyvien säiden vauhdittamana noin 25 prosenttia, ja ollut samalla tasolla, kuin viime vuonna heinä-elokuun osalta. EU:n maaseuturahaston tuella remontoitujen villojen käyttökate on ollut hyvä. Myös aittojen kysyntä on ollut vilkasta.
-Olemmekin jo miettineet vanhan Jallun tuvan eli yhden alkuperäisen sahan aikaisen työläisasunnon kunnostamista uudeksi kesäaitaksi 50-luvun sisustustyyliin, Janne Kuivalainen suunnittelee.
Kuivalainen pohtii, että Tee se Suomessa -kampanja ja ilmastonmuutos ovat saaneet ihmisiä miettimään enemmän ruuan alkuperää ja lomailua kotimaassa ja sen puhtaassa luonnossa.
Tänä vuonna on ollut paljon myös veneilijöitä, jotka ovat tuoneet veneensä mereltä sisävesille puhtaiden vesistöjen takia.
-Jotkut ovat sanoneet, etteivät viitsi antaa lasten uida sellaisessa vihreässä puurossa, kuin merivesi on viime vuosina ollut.
Kuivalaisen mukaan myös aasialaiset ovat löytäneet Suomeen puhtauden ja hiljaisuuden perässä.
Sahanlahden ruoka on todellista lähiruokaa, sillä lähes kaikki raaka-aineet tulevat vähintään 50 kilometrin säteeltä ja sienet ja marjat jopa 20 kilometrin säteeltä.
Matkamessut ovat tuoneet viinitilalle ryhmiä
Ollinmäen viinitilalla ollaan myös tyytyväisiä kesän matkailijamääriin.
-Sää on ollut meille hyvä tänä kesänä. Mututuntumalla nyt on ollut enemmän kävijöitä, kuin viime kesänä. Mökkien vuokrauksessa otimme käyttöön kokonaisen viikkovuokran sijaan myös pitkät viikonloput ja lyhyemmät pätkät arkena, viinitilan emäntä Sirpa Villanen kertoo.
Tämä on tuonut enemmän etenkin venäläisiä matkailijoita, jotka tulevat rajalta Anttolaan suoraan 62-tietä pitkin.
-Myös keskieurooppalaisten määrä on kasvanut. Saksalaisia ja ranskalaisia on enemmän, kuin viime vuonna.
Villanen kertoo, että viinitilojen mukanaolo matkamessuilla yhteisellä osastolla on tuonut heille myös useita ryhmiä.
Äidiltä tyttärelle
Sirpa Villasen vieressä istuu myös tytär Sallamari Villanen, joka vastaa keittiöstä ja ruokailujen myynnistä sekä kirjanpidosta ja asiakaspalvelusta. Sallamarin mies suorittaa viinintuottajan ammattitutkintoa, joten onkohan suunnitteilla viinitilan jatkaminen äidiltä tyttärelle?
Sallamarin vastaus on vielä vähän salaperäinen.
Myös Ollinmäen viinitilalla on pantu merkille pyöräilijöiden lisääntyminen kantatiellä.
Teesesuomessa.fi-sivustolla on nyt kesän loppuvaiheessa noin 1000 Instagram-kuvaa, jotka on merkitty hästägillä #teesesuomessa. Kuvien määrä kasvaa edelleen ja kotimaanmatkastaan voi käydä tekemässä somepäivityksen. Tee se Suomessa -verkkosivustolla oli noin 34 000 kävijää. Sivustolla on mukana toista kymmentä maaseuturahaston tukea saanutta matkailuyritystä ja lomakohdetta Etelä-Savosta.
Seuraava video kuvaa matkailun vaikutuksia ilmastoon ja vertaa kotimaan kohteen Kolin ja Indonesian saaren, Balin, vaikutuksia ilmastonmuutokseen.