Siikamäen kyläkauppa tuo vireyttä kyläelämään

Siikamäen kyläkaupalle myönnettiin Ruokaviraston kyläkauppatukea. Tuen tavoitteena on maaseutukauppojen elinvoimaisuuden säilyttäminen.

– Kyläkauppa on tärkeä maaseutuelämän mahdollistaja. Päivittäistavaroiden lisäksi kaupastamme saa kaikkea muutakin, mitä kotitalouksissa tarvitaan. Nuppineuloista ja vaatteista moottorisahaan. Jos jotain tuotetta ei ole, sitä tilataan. Erikoistuotteiden osalta henkilökuntamme osaa neuvoa, keneltä ja mistä niitä saisi, kuvailee Siikamäen Suoramyynti Osuuskunnan toimitusjohtaja Jussi Hentunen kaupan palveluperiaatteita.

Siikamäen kyläkauppa yllättää myynnissä olevien tuotteiden runsaudella ja monipuolisuudella. Hyllyjä järjestelemässä Siikamäen Suoramyynti Osuuskunnan toimitusjohtaja Jussi Hentunen (vas.) ja hallituksen puheenjohtaja Peter Hartwig.
Jussi Hentunen esittelee myynnissä olevaa moottorisahaa. Kyläkaupassa on päivittäistavaroiden lisäksi myynnissä työkaluja, pien- ja harrastustarvikkeita, vaatteita, käsityötuotteita ja monenlaista muuta. Kesäisin ulkona toimii puutarhamyymälä.

Kyläkauppatukea jaettiin nyt ensimmäistä kertaa ja sitä sai yli 80 kyläkauppaa. Tuenhakijoita oli yli 200. Tukea myönnettiin sekä jo toimiville kyläkaupoille että uusille yrityksille. Tuen ehtona oli kaupan sijainti harvaan asutulla maaseudulla. Maaseudun palvelujen kadotessa jäljellä olevien kyläkauppojen merkityksellisyys korostuu.

– Tuet auttavat siinä, että saadaan pidettyä infra kunnossa ja pystytään harjoittamaan liiketoimintaa.

Siikamäen kyläkauppa on osuuskunta. Hentunen ja osuuskunnan hallituksen puheenjohtaja Peter Hartwig ovat osuuskunnan perustajajäseniä. Kun heiltä kysyy, kuka oli osuuskuntaidean isä, kumpikin osoittaa sormella toinen toistaan ennen nauruun purskahtamistaan. Vuonna 2014 kyläkauppaa oltiin lakkauttamassa Villasen kauppiaspariskunnan eläköityessä.

– Soitin Jussille ja sanoin, että eiköhän ryhdytä kyläkauppiaiksi. Puhelimeen tuli pitkä hiljaisuus, paljastaa Hartwig.

Nykyisin osuuskunnassa on 102 jäsentä, joista osa on tuottajia, osa ei. Noin puolet osuuskunnan jäsenistä on Siikamäen ja viereisen Peiposjärven kyläläisiä. Toinen puoli jäsenistä tulee Pieksämäeltä, Kouvolasta, Kuopiosta ja pääkaupunkiseudulta.

Kyläkauppa nostaa tuottajat esiin

Osuuskuntaan siirryttäessä tuotevalikoima laajeni merkittävästi. Kauppahallin tavaroiden runsaus ja monipuolisuus saakin kauppaan ensi kertaan poikkeavat asiakkaat yllättymään. Kauppiaat kertovat, että kaupan sijainti on yksi tärkeimmistä liiketoimintaa tukevista tekijöistä. Varkaudentie on vilkkaasti liikennöity. Kauppa sijaitsee aivan tien vieressä, joten kaupassa on sukkela piipahtaa matkanteon lomassa.

– Suosituimpia tuotteita ovat leivät, jauhot ja palvelutiskin tuotteet, nostaa Hentunen esiin kolmen kärjen.

Lähituottajilta saadaan myyntiin niiden lisäksi muun muassa hilloja, säilykkeitä, mehuja, hunajaa, juureksia, käsityötuotteita ja monia muita tuotteita.

Lähituottajilta tulee myyntiin muun muassa hilloja, mehuja ja kurkkurelissejä.
Jauhot, leivät ja palvelutiskin tuotteet ovat asiakkaiden kestosuosikkeja.
Juureksia myynnissä.

– Tuottajasopimuksia on yli 100. Meillä ei ole sellaista vaatimusta, että pitäisi olla osuuskunnan jäsen saadakseen tuotteensa myyntiin. Olemme ottaneet tuotteita myyntiin muualtakin kuin lähiseuduilta, sanoo Hentunen.

Hän lisää, että monen pientuottajan pääasiallinen myyntikanava on Siikamäen kyläkauppa.

– Saatamme olla ainoa kivijalkakauppa, jossa pientuottajan tuotteita on myynnissä.

Muutama vuosi sitten Siikamäen kyläkauppa aukaisi pihamyymälän. Kyläkauppa toimii Huutokosken taimiston vähittäismyyjänä.

– Puutarhamyynti on tuonut tullessaan uusia asiakkaita. Esimerkiksi Varkauden kaupunki lahjoitti jokaiselle vastasyntyneelle omenapuuntaimen kauppamme toimittamana.

Tulevaisuuden suuntauksia silmällä pitäen osuuskunta perusti viime syksynä verkkokaupan. Verkkokauppa on houkutellut asiakkaita etenkin Joensuun, Vaasan ja pääkaupunkiseudun suunnilta.  

Pääasiallinen asiakkaiden kohtaaminen tapahtuu kuitenkin paikan päällä Siikamäessä.

– Haluamme tarjota asiakkaille kokemuksen elämyksellisestä kyläkaupasta. Hyvä palvelu ja tuotteiden erilaisuus ovat ne tekijät, jotka saavat asiakkaan tulemaan uudestaan, toteaa Hartwig.

Tapahtumat lisäävät yhteisöllisyyttä

Kyläkauppa tuo kylälle vireyttä myös erilaisten tapahtumien muodossa.

– Joka kuukausi on jokin tapahtuma. Talven taittajaisia vietetään lauantaina 25.1. Hiihtokilpailuja on pidetty. Maalismarkkinat ja pääsiäisetkot järjestetään keväisin. Juhannusetkoissa on ollut monenlaista ohjelmaa kuten sahansoittoa. Lauluiltana lauletaan ja mansikkamarkkinoilla juhlitaan kesän satokautta, luettelee Hentunen esimerkkejä tapahtumista.

Kaupassa toimii kahvio. Viereisessä pöydässä sanomalehden lukuun syventyneenä kahvia siemailee kylätoimikunnan puheenjohtaja ja kun katsoo muihin pöytiin, on niissäkin asiakkaita.

– Kyläkaupat ovat maaseudun kyläkeskuksia. Ne ovat palvelukeskuksia, joista saa tuotteita, palvelua, tietoa ja juttuseuraa. Kaupan on oltava niin ammattimainen kuin vain pystyy olemaan, kiteyttää Hartwig.

Teksti ja kuvat: Sofia Flygare

Mausteita on monta hyllymetrillistä.
Kyläkauppa ottaa myyntiin pientuottajien tuottajia sekä läheltä että kauempaa, esimerkiksi suklaata tulee Ylöjärveltä.
Kaupan kautta voi mennä vaikka kalaan.

 

Yhteistyössä:

Maaseutukuriiri tiedottaa Manner-Suomen maaseudun kehittämisohjelmien rahoitusmahdollisuuksista ja tuloksista.

Maaseutukuriirin vanhojen sivujen arkisto

Design & kotisivut Haaja